15.03.2013

Enden på visa!

Hei og velkommen igjen. Det er en stund siden jeg skrev, så jeg tenkte jeg skulle oppsummere for å dermed avslutte bloggskrivingen - da vår klasse er ferdig med UKP.

Mange av oss leste og leste, for å bli ferdig med alle åtte før utnevnelsen. Jeg ble faktisk ferdig med min åttende bok to timer før avstemmelsen!

Hele klassen samlet seg sammen med kritikerfadderen, og hadde en avstemning om topp 3. Hvis vi spoler litt fram, så kommer vi til avreise til Oslo.

Vi møttes opp ganske tidlig på flyplassen, kjøpte meg ett par deilige krimbøker og leste mens jeg drakk kaffe. Fin avbrekk fra all ungdomslitteraturen jeg har lest. Satt også med resten av klassen og diskuterte Oslo, mens vi hygget oss.

Flyturen forløp uten dramatikk, og da bar det til Cochs Pensjonat. Jeg bodde med tre andre gutter i min UKP-klasse, kjekke folk. Deretter ble det litt byvandring, og jeg møtte kompiser jeg ikke har sett på lenge. Deilig avbrekk fra skolehverdagen! Deretter gikk jeg til Oslo rådhus for en omvisning. Jøss, den var skikkelig fin inni. Eneste som var synd er at jeg ikke fikk tolk, så jeg valgte å bare gå til byen (etter å ha gitt beskjed til lærer, selvsagt. Dere vet, snille skoleeleven) og treffe kompisene. 

Deretter var det middag på Mr. Hong. Litt skuffet over maten, var for mye fett og seigt kjøtt. Men, koselig var det lell. 

Så var det leggetid, etter å plapre litt med klassevennene. 

NÅ, til den store dagen!

Vi møtte opp på litteraturhuset, som ligger 200 meter fra Cochs Pensjonat. Der samlet vi først oss i Wergeland-salen, og Mosjøen musikklinje presenterte med flott musikk (acapella og kor). Deretter var det presentasjon, og presentasjon av vinner. All ære til vinneren av ungdommens kritikerpris, Eivind Hofstad Evjemo, med hans bok "Det siste du skal se er et ansikt av kjærlighet".

Deretter var det forfattermøte, der vi kunne grille forfatterne og stille spørsmål om skostørrelsen til hvorfor de valgte slik innfallsvinkel på boken. 

Da det var ferdig, ble det fri igjen fram til 18.00. Tida valgte jeg å benytte med en venn, og vi fant oss en fin restaurant med god mat, kalt Revolver. Er du i Oslo, så gå og spis der! Kjøp kylling-burrito. Nam. 

Vi møttes på Oslo S, og det bar hjem igjen. Man skulle tro at det skulle bli ro og fred, og en fin flytur hjem. For min del ble det stress, for avgangstiden for flyet ble utsatt ett par ganger. Jeg måtte videre til Ål, der jeg skulle arbeide som frivillig for NDFU (Norges Døveforbund for Ungdom).

Jeg vil si tusen takk til faglærer og mine medelever for en godt gjennomført leseøkt og utnevnelse av vinner. Det har vært en morsom reise, og det har også vært kjekt å bli kjent med dere utenom skoletid! 


Da var det takk og farvel til UKP! Nå er det bare å skrive særemnet ferdig.

Martin

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar